Sider

søndag den 14. september 2014

Canson® Mi-Teintes® Touch ... et - for mig - ukendt pastelkarton

Jeg har fået nogle A5  Canson® Mi-Teintes® Touch pastelark forærende ... grå sandpapirsagtig overflade på et kraftigt karton.

For at finde ud af papirets egenskaber har jeg valgt at lavet 3 pastelskitser med samme motiv .... men med 3 forskellige pastelmedier ... PanPastels, Soft Pastels ( Rembrandt ) og Pastelblyanter ( Derwent ) .....

Jeg starter med PanPastels .... med oval malekniv markerer jeg motivets konturer, inden farverne lægges på ...
Kontur og fordybning i æblet hvor stilken sidder

De fleste farver i æblet er lagt på ( mere kontrast kommer senere )

Baggrund. stilk og antydning af lysreflekser og lidt mere skygge .... plus baggrund

Nærbillede af det færdige æble .... tegnet med PanPastels i mange lag ... med brug af Sofft værktøj

Det er en fornøjelse at bruge PanPastels på denne "pastelmat". Farven overføres hurtigt og effektivt fra Sofft værktøjet ( svampene ) til underlaget. Underlaget binder farverne effektivt og der er ingen problemer med mange farvelag oven på hinanden. Graden af "tand"/"bid" i underlaget er helt perfekt!

Samme motiv ... denne gang med Rembrandt soft pastels .... her lægger jeg farve på i flere omgange, og bearbejder med  Colour Shaper( silikone "pensel" ) / eller fingerspidserne inden der komme flere lag på .... Canson papiret fungerer også fremragende med traditionelle pasteller. Stregerne står skarpt ... og papiret binder uden problemer mange lag farve .... det er en fornøjelse at tegne på underlag som dette.

Kontur og antydning af de grønne områder på æblet

... og de røde ... tegnet med energiske strøg med Rembrandt Soft Pastels

Skygger antydet på æblet og baggrunden påbegyndt

Farverne i baggrunden gnedet sammen med fingrene ... mere skygge og højlys lagt på æblet ...

Færdigt æble tæt på .... mange lag er gnedet sammen med fingrene ... et sidste lag af streger står urørt flere steder ...


Til slut laver jeg samme motiv med Derwent Pastel Pencils ... fremgangsmåden her ligner meget på det jeg brugte med Rembrandt pastellerne ..... og igen kan jeg glæde mig over et tegneunderlag med fremragende egenskaber

Kontur og fordybning øverste i æblet lavet med pastelblyant

Første farvelagt lagt på ... står råt og ubearbejdet

I venstre side er farvet bearbejdet kraftigt med en Colour Shaper ( silicone pensel )
... hele æblet får samme behandling inden nye farvelag kommer overpå

Æblet har her fået flere lag farve.
Læg mærke til hvor løst farverne er lagt i for og baggrund
... der venter nu en omgang med Coluor Shaper ( og skyggen fra æblet )

Se forskellen på baggrunden her og på fotoet over .... Colour Shaperen har været på arbejde

Færdigt æble ... også her ligger der flere lag oven på hinanden .... ikke noget problem med dette tegneunderlag !


Sammenlagt kan jeg fremhæve disse egenskaber ved Canson pastel mat:

  • Papiret har en perfekt "tand" / overflade hvorpå farvene holdes fast.
  • Overfladen slider ikke unødigt på pastellerne ( velvalgt kornstørrelse )
  • Tynde streger står meget klart og skarp på dette underlag
  • Det er enkelt at blande farverne / arbejde farverne ind i hinanden på dette ark
  • Farveovergange er enkle at lave på dette underlag
  • Der er absolut ingen problemer hvis man ønsker at arbejde med flere farvelag over på hinanden
Det er kort sagt et fremragende underlag til seriøst pastelarbejde

De allerbedste tegnehilsner .... PB ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar